Meditasjon


Praktisk avslapningsteknikk

Hvilke bilder dukker frem for ditt indre øye når du hører ordet avslapning? Å sitte stille og lese? Meditere? Se på en solnedgang? Det er ikke alle som assosierer avslapning med rolige situasjoner. For noen mennesker er spennende opplevelser mye mer avslappende enn å sitte stille. Slike ting som å spille en intens basketballkamp, rase av gårde i en sportsbil eller hoppe i fallskjerm, kan virke svært avslappende på enkelte.

Hvis ditt forsøk på avslapning gjør deg mer anspent istedenfor mindre, får du forsøke noe annet. Noen ganger kan en mental avspenning virke bedre på fysisk anspenthet, mens en fysisk avspenningsmetode virker bedre på tankevirksomheten. Prøv deg frem. Forsøk å velge fritidsaktiviteter som kan motvirke de spesielle stressfaktorene på jobben. Benytt så ofte du kan anledningen til å nyte alle livets tilgjengelige goder - gode filmer, fotballkamper, skogen i høstdrakt, ta deg en lur, eller et varmt, beroligende bad. Anlegg en liten hage, eller driv frem en vakker stueplante. Gjør noe med hendene - begynn å strikke, lage keramikk eller snekre. Lytt til yndlingsmusikken din.

Avslapning behøver ikke nødvendigvis bety at du bruker en time på meditasjon eller muskelavspenning, skjønt slike øvelser er nyttige nok. Finn mulighetene i hverdagslivet, utnytt alt som raskt og enkelt kan få deg til å slappe av og gi deg ny energi.

Noen avslapningsteknikker tar bare sekunder og kan utføres stort sett hvor som helst. Men de metodene som gir dypere avslapning, tar tid å lære, og du trenger et rolig, bekvemt sted å være.



Ti sekunders miniavslapning
Av Kurt Bai

Slapp-av-med-øynelukking er en ti sekunders miniavslapningsteknikk som har som oppgave å motvirke stressreaksjoner. Den løsner opp spente muskler, sammenbitte tenner, tilbakeholdt pust og roer ned det sympatiske nervesystemet. For å bli effektiv, bør denne teknikken brukes flere ganger om dagen i samme øyeblikk som du opplever en stressende situasjon. Den tar ikke lengre tid enn å lukke øynene i 10 sekunder.

Å begynne med de store muskelgrupper er tidsspill. Den måten man skal slappe av på, er å begynne med de små muskelgruppene, faktisk de minste...øyelokkene!
Hvis øynene dine slapper av, er hele kroppen avslappet. Du kan ikke være spent noe sted i kroppen hvis øynene dine virkelig er avslappet. Dette er det grunnleggende prinsipp som førte til oppdagelsen av øyelukkingsteknikken.

Jeg våger den påstand at alle andre avslappingsmetoder du har lest begynner med å slappe av i tærne først, for deretter å fortsettte oppover til hodet. Dette er helt galt.
Jeg vil nå dele hemmeligheten om øyelukking med deg!
Når øynene er avslappet, er de lukket. (Du sover med lukkete øyne). Det virker som om det ikke krever noen anstrengelse å åpne øynene når de er lukket, men det er klart at det krever et minimum av anstrengelse. Eller for å si det på en annen måte: Hvis øynene dine er lukket og i ro, må du oppgi hvilen for å åpne dem.

Det er viktig at du forstår dette enkle poenget. Les det om igjen til du forstår det helt klart. Nå vil jeg at du skal erfare betydningen av det. Du må være vennlig å gjøre en enkel øvelse.
Lukk øynene dine et øyeblikk, og åpne dem igjen naturlig. Gjør det med en gang.


Nå skal du lukke øynene et øyeblikk igjen og så skal du se hvor langsomt du klarer å åpne dem. Gjør det med en gang.
Sannsynligvis åpnet du dem altfor fort.
Gjør det om igjen, men denne gangen skal du gjøre det dobbelt så langsomt. Gjenta øvelsen med å åpne øynene dobbelt så langsomt som før, som om du forsøkte å settte verdensrekord i å åpne øynene langsomt. Åpne øynene så langsomt som det overhode er mulig å gjøre det.

Hvis du gjør denne øvelsen korrekt, vil du oppdage flere ting med en gang. For det første vil du plutselig oppdage at det faktisk krever anstrengelse å åpne øynene når de er lukket. Hvis vi ser på det på en annen måte, kan vi si at du åpner øynene bare hvis du oppgir hvilen. Dette er en viktig settning .....bare hvis du oppgir hvilen...
Hvis du gjør denne langsomme øye-åpne-øvelsen riktig, virker det som om øyelokkene er limt sammen.

Gjør det et par ganger til. Og om igjen. Inntil du får inntrykk av at hvile er en kraft som må overkommes med stor anstrengelse før du kan åpne øynene!

La oss stoppe litt opp her til du forstår fullt ut gjennom erfaring alt som er forklart så langt l-a-n-g-s-o-m-t til du virkelig fatter tanken bak.

Ikke les videre før du har erfart at hvile er en kraft som må overkommes ved hjelp av anstrengelse, og at du åpner øynene bare ved å oppgi eller overkomme tilstanden av hvile i øyelokkene.
Nå skal vi gå videre til det neste skritt.

Når du denne gangen lukker øynene, skal du slappe av musklene i øyelokkene til de rett og slett ikke virker lenger! Du skal teste dem for å forvisse deg om at de ikke virker.

Ved dette punkt kommer flere ting til å hende. Selvsagt kan det være at du oppdager at øyemusklene ikke virker og at øynene forblir lukket, og i så fall har du lært leksen så langt.
Hvis øynene åpner seg kommer det av to ting. For det første slappet du ikke av musklene i øyelokkene til det punkt hvor de ikke virker. Lukk dem og prøv om igjen. For det andre tester du dem for å finne ut at de virker, i stedet for å teste dem for å finne ut at de ikke virker.

Du forstår selvsagt at du alltid kan åpne øynene hvis du vil. Når som helst. Men du er nødt til å oppgi hvilen for å få det til. Men jeg vil ikke at du skal oppgi hvilen. Jeg vil at du skal holde fast ved hvilen uansettt hva som skjer. Det er det som er poenget. Ved det punkt hvor du tester dem for å forsikre deg om at de ikke virker, kan du legge merke til flere ting. Øyeeple kan finne på å rulle opp, som om de ser ut mellom øyenbrynene. Øyelokkene kan skjelve litt. Øyenbrynene kan løfte seg litt.

Men om du har gjort det riktig vil øynene dine ikke åpne seg. Det er det som er viktig. Grunnen til at øynene ikke åpner seg, er at du har slappet dem for mye av, og fordi du tester dem for å forsikre deg om at de ikke virker, i stedet for å forsikre deg om at de virker.
Ideen er å hvile øyelokkene til det punkt hvor de ikke virker - det vil si til det punkt hvor hvilen er blitt en kraft som må overkommes med anstrengelse. Når du anstrenger deg for å teste hvilen ved å forsikre deg om at de ikke virker, oppdager du at det faktisk er det som skjer.

Nå, ved dette punkt (hvor du har testet for å forsikre deg om at de ikke virker...... og det er tilfelle) la den hvilen gli ned gjennom hele kroppen til tåspissene. Legg merke til den markerte følelsen av hvile. Så skal du bare åpne øynene og legg merke til hvor vel du føler deg.